NUMERACIÓ I CÀLCUL
Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració
· Comprensió i ús del comptatge amb significat de quantitats discretes. Descripció oral, gràfica i escrita dels processos de comptatge i de càlcul.
· Ús dels llenguatges verbal, gràfic i simbòlic per representar els nombres (aproximadament fins al miler). Interpretació i elaboració de gràfics a partir del comptatge. Visualització geomètrica de nombres utilitzant materials. Posada en comú de les diferents representacions.
· Reconeixement dels nombres en situacions quotidianes. Ús dels nombres naturals per a resoldre problemes dins de contextos significatius.
· Ús de diferents models per comparar i ordenar els nombres (aproximadament fins al miler). Situació dels nombres sobre la recta numèrica. Arrodoniment de quantitats.
· Ús de les fraccions un mig i un quart en contextos significatius.
· Ús del sistema monetari en contextos reals. L'euro.
· Interpretació dels nombres com identificadors en situacions properes.
· Classificació dels nombres segons diferents criteris (d'una xifra, de dues, de la família del 10, etc.). Cerca de regularitats en els nombres. Inici a les taules de multiplicar (taules del 2, 5 i 10).
Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre unes i altres
· Comprensió dels diferents significats de la suma i la resta amb nombres naturals, així com de la relació que hi ha entre una i altra.
· Comprensió de les situacions d'agrupament com a multiplicació i les accions de repartiment com a divisió.
· Interpretació d'operacions de nombres naturals mitjançant la recta numèrica.
Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l'estimació
· Desenvolupament de l'agilitat mental en descompondre additivament els 20 primers nombres naturals.
· Inici en l'elaboració d'estratègies de càlcul mental. Explicació verbal de les estratègies pròpies emprades i assaig de les alienes.
· Establiment d'analogies entre càlculs (de les unitats a les desenes i les centenes).
· Estimació dels resultats de sumes i restes.
· Realització de la suma i la resta (sense portar) utilitzant algoritmes estàndard i mètodes propis.
· Ús de jocs de taula, de les TIC i calculadores per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
RELACIONS I CANVI
Comprensió i anàlisi dels patrons, relacions i canvis
· Descripció de canvis qualitatius i quantitatius entre dues situacions.
· Selecció, classificació i ordenació d'objectes segons diferents criteris.
· Seguiment de sèries (de sons, numèriques, geomètriques).
· Cerca de regularitats en els nombres i les formes.
Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions
· Representació d'una sèrie de forma material, verbal i gràfica.
· Lectura i escriptura de frases matemàtiques amb significat propi que continguin el signe = .
· Modelització amb objectes o gràficament de situacions relacionades amb la suma i la resta.
ESPAI I FORMA
Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques
· Reconeixement de figures de tres i dues dimensions en objectes de la realitat. Construcció i nominació de figures de tres i dues dimensions: esfera, prisma, cilindre, cub; triangle, rectangle, quadrat, cercle.
· Coneixement i ús del vocabulari adequat per descriure les figures, els seus elements i les seves propietats.
· Comparació i classificació de figures de tres i dues dimensions segons les seves semblances i diferències: cares planes, cares corbes, vèrtexs, costats, angles.
· Composició i descomposició de figures tridimensionals i planes amb suports físics i virtuals.
Localització i descripció de relacions espacials
· Descripció, nominació i interpretació de posicions relatives a l'espai, en referència a un mateix i a altres punts.
· Descripció i interpretació de la direcció en els desplaçaments a l'espai. Representació i elaboració d'itineraris senzills, laberints o plànols. Interpretació d'operacions de nombres naturals mitjançant la recta numèrica.
· Ús del vocabulari bàsic (a prop, lluny, sobre, sota, darrere, davant, entre) i de recursos TIC per orientar-se a través de laberints i plànols.
Identificació i aplicació de transformacions geomètriques
· Reconeixement de moviments (desplaçaments, simetries i girs).
· Exploració de moviments utilitzant materials físics (tessel·les, miralls, plegat de paper) i suports virtuals.
· Reconeixement i creació de figures que tinguin simetries.
Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes
· Creació d'imatges mentals de figures geomètriques utilitzant la memòria i la visualització espacial. Visualització geomètrica de nombres utilitzant materials.
· Utilització de recursos TIC per girar, reduir i deformar figures de dues i tres dimensions.
· Reconeixement i representació de figures des de diferents perspectives.
· Visualització i descripció del camí seguit en un itinerari senzill abans de realitzar-lo.
· Reconeixement de formes i d'estructures geomètriques a l'entorn, i determinació de la seva situació.
MESURA
Comprensió de les magnituds mesurables, de les unitats i del procés de mesurar
· Reconeixement, en contextos significatius, de les magnituds de longitud, capacitat, massa i temps. Diferenciació de les magnituds discretes i les magnituds contínues relacionades amb l'ús dels nombres.
· Comparació directa i indirecta i ordenació de mesures de les diferents magnituds.
· Mesura de les diferents magnituds utilitzant unitats no convencionals i convencionals (longitud: m; massa: kg; capacitat: l; temps: dia, setmana, mes, hora).
· Selecció de la unitat i de l'instrument adequats, d'acord amb la magnitud a mesurar. Expressió, mitjançant pictogrames i taules, de mesures preses.
· Lectura i escriptura de mesures en contextos reals.
Aplicació de tècniques i d'instruments per mesurar
· Aplicació del procés de mesurar, tot utilitzant una unitat de forma repetida i un instrument adequat: cinta mètrica, regle, rellotge analògic, balança de plats.
· Desenvolupament de referents comuns que facilitin la comparació, la mesura i l'estimació.
· Descripció oral del procés de mesura i d'estimació.
ESTADÍSTICA I ATZAR
Formulació de preguntes abordables amb dades i recollida, organització i presentació de dades rellevants per respondre-les
· Elaboració de preguntes sobre temes propers a la pròpia experiència i recollida de les respostes donades.
· Planificació senzilla de recollides de dades amb mostres més petites de 30. Lectura de la freqüència absoluta.
· Organització i representació de dades obtingudes a partir d'experiències de comptatge i d'ordenació, mitjançant objectes concrets, dibuixos i gràfics.
· Utilització d'un vocabulari per descriure els atributs i per classificar segons criteris determinats.
Selecció i ús de mètodes estadístics per analitzar dades
· Comparació quantitativa de dades numèriques.
· Elecció del tipus de gràfic o representació més convenient.
· Elaboració de qüestions relatives al comptatge i aplicació a la resolució de problemes.
Treure conclusions i fer prediccions basades en dades
· Discussió sobre quan es poden aplicar o no les conclusions obtingudes de les dades d'una població, a una altra població.
Comprensió i aplicació de conceptes bàsics d'atzar
· Resposta a preguntes relacionades amb les experiències pròpies sobre la probabilitat de successos utilitzant expressions com possible o impossible.
· Reconeixement de l'atzar mitjançant la realització d'experiments amb materials (extracció de fitxes de colors d'una bossa, tirar daus, ruletes...).
· Realització d'experiments en situacions i jocs on intervinguin factors d'atzar.
Connexions amb altres àrees
- Ús i interpretació del comptatge per analitzar, comparar i descriure situacions de l'entorn natural i social.
- Interpretació de la moneda com a valor de canvi (situacions de compravenda).
- Cerca de regularitats i diferències en l'observació de l'entorn (per exemple, canvis en les persones al llarg del temps).
- Observació i localització de formes geomètriques a l'entorn: materials, sers vius i objectes i produccions humanes.
- Descripció de posicions i seguiment d'itineraris.
- Descripció oral del procés de mesura i d'estimació. Ús de comparatius i d'adverbis de temps.
- Interpretació de la mesura com a instrument de coneixement del món natural: longitud (creixement), pes/massa, capacitat.
- Interpretació i elaboració de gràfics en experiments realitzats en altres àrees.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada