NUMERACIÓ I CÀLCUL
Comprensió dels nombres, de les seves formes de representació i del sistema de numeració.
· Comprensió del sistema de numeració decimal. Valor posicional. Descripció oral, gràfica i escrita dels processos de comprensió del sistema de numeració decimal i del càlcul.
· Ús de diferents llenguatges (verbal, gràfic, simbòlic...) per representar el sistema de numeració decimal. Contrast de diferents representacions. Reconeixement i ús de representacions equivalents d'un nombre.
· Lectura i escriptura dels nombres fins al milió.
· Ús i contrast de diferents models per comparar i ordenar els nombres fins al milió.
· Reconeixement de la fracció com a part d'una unitat i d'una col·lecció.
· Ús de diferents models de representació de les fraccions. Situació dels nombres naturals i fraccionaris més comuns (1/2, 1/3, 1/4) sobre la recta numèrica. Arrodoniment de nombres en context.
· Aplicació dels nombres decimals en contextos reals. Coneixement i ús del sistema monetari: l'euro i els cèntims. Interpretació i ús de les unitats de mesura.
· Ús i relació dels decimals i fraccions com a nombres que aproximen més la mesura.
· Cerca i anàlisi de peculiaritats dels nombres (parells, senars, de la taula del...).
· Interpretació dels nombres naturals i de codis numèrics en taules i gràfics. Elaboració de gràfics i taules a partir del comptatge i la mesura.
· Ús de propietats numèriques per recollir, descriure i interpretar dades.
Comprensió dels significats de les operacions i de les relacions que hi ha entre unes i altres.
· Comprensió dels diferents significats de la multiplicació i divisió amb nombres naturals així com de la relació que hi ha entre una i altra.
· Identificació i ús de les operacions inverses: suma i resta; multiplicació i divisió.
· Exploració de les propietats de les operacions.
Comprensió de la funcionalitat del càlcul i l'estimació
· Desenvolupament de l'agilitat mental per descompondre els nombres additivament i factorialment. Automatització de taules de multiplicar. Representació geomètrica dels nombres i del producte relacionada amb la descomposició factorial.
· Ús de les relacions entre les operacions per agilitar el càlcul mental. Establiment d'analogies entre càlculs (pas de les unitats a les desenes i centenes).
· Explicació i contrast de les estratègies de càlcul mental emprades.
· Estimació dels resultats de les operacions amb nombres naturals.
· Realització de restes portant-ne, multiplicacions i divisions amb nombres naturals amb algorismes estàndard.
· Realització de sumes i restes amb fraccions senzilles acompanyades de diferents formes de representació gràfica.
· Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics.
· Ús de les calculadores i altres recursos TIC per desenvolupar el càlcul i per explorar els nombres i les operacions.
· Selecció adequada del tipus de càlcul segons la situació: càlcul mental, càlcul escrit i calculadora.
· Càlcul amb monedes: euros i cèntims.
RELACIONS I CANVI
Comprensió i anàlisi dels patrons, relacions i canvis.
· Anàlisi de les peculiaritats dels nombres i de les operacions. Seguiment de sèries numèriques, geomètriques i descoberta del patró.
· Creació de sèries numèriques i geomètriques. Cerca de regularitats.
· Descripció de situacions en què es produeixen canvis o altrament es mantenen constants.
· Interpretació de l'equivalència en l'ús de diferents unitats de mesura.
· Relació perímetre-longitud i àrea-superfície.
Ús de models i expressions matemàtiques per representar les relacions.
· Expressió del patró d'una sèrie verbalment o gràficament.
· Modelització de situacions problema mitjançant objectes, gràfics (fletxes), signes matemàtics.
· Lectura i escriptura de frases utilitzant símbols matemàtics (0, =, >, <).
ESPAI I FORMA
Anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques.
· Identificació i descripció verbal, usant el vocabulari especialitzat, de les propietats de figures geomètriques de dues i tres dimensions: polígons, cercles, poliedres i cossos rodons. Utilització de la mesura i els nombres per investigar propietats geomètriques.
· Representació, construcció i comparació de figures de tres i dues dimensions amb materials i recursos TIC. Classificació segons les seves propietats.
· Investigació de la relació entre figures a partir de la seva composició, descomposició i transformació.
· Exploració i reconeixement de figures congruents i figures semblants.
Localització i descripció de relacions espacials
· Descripció de la localització i el moviment d'un objecte utilitzant el vocabulari adequat.
· Utilització d'adreces o punts de referència per moure's en l'entorn proper.
· Creació i ús de sistemes de coordenades per localitzar distàncies entre dos punts i descriure camins.
· Realització, interpretació i ús de plànols d'itineraris coneguts utilitzant diferents suports.
Identificació i aplicació de transformacions geomètriques
· Realització de simetries, desplaçaments i girs en figures de dues dimensions amb materials tradicionals i amb suport de les TIC. Predicció i descripció dels resultats.
· Descripció d'un o diversos moviments que mostrin que dues figures són congruents.
· Identificació de les simetries axial i central en figures de dues dimensions.
Utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes
· Identificació de les vistes parcials d'una figura.
· Construcció i representació sobre paper de poliedres i polígons.
· Creació i descripció d'imatges mentals d'objectes, patrons i camins.
· Identificació i construcció d'una figura de tres dimensions a partir de representacions en dues dimensions d'aquesta figura (i a l'inrevés).
· Ús de regle, escaire i recursos TIC per ampliar la capacitat de raonament espacial.
· Ús de conceptes espacials per recollir, descriure i interpretar dades.
· Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics i de mesura.
MESURA
Comprensió de les magnituds mesurables, de les unitats i del procés de mesurar.
· Reconeixement de les magnituds de longitud, massa, capacitat, àrea, temps i amplitud d'angles.
· Comparació directa d'angles i d'àrees.
· Comprensió de la mesura com aproximació. Ús de múltiples i submúltiples de la unitat. Ús dels decimals i fraccions com a nombres que permeten aproximar una mesura.
· Ús de les unitats més comuns del sistema internacional: longitud (km, m, cm, mm); massa (kg, g); capacitat (l, ml). Equivalència d'unitats més comunes en contextos significatius. Interpretació de l'equivalència en l'ús de diferents unitats de mesura.
· Utilització de la mesura i dels nombres per investigar propietats geomètriques.
· Comprensió i ús de les unitats de temps (any, mes, setmana, dia, hora, minut) i de les seves relacions. Coneixement del calendari.
· Lectura i interpretació de taules de mesura d'ús comú.
Aplicació de tècniques i instruments adequats per mesurar
· Desenvolupament d'estratègies d'estimació en les diferents magnituds, tot utilitzant referents comuns.
· Selecció de la unitat més adequada i de l'instrument per realitzar una mesura. Ús de regle i cinta mètrica i balances.
· Disseny d'activitats de mesura dins d'un context significatiu. Relació perímetre-longitud i àrea-superfície.
· Descripció oral i escrita del procés de mesura. Reconeixement i ús de l'estructura multiplicativa en el procés de mesurar.
· Interpretació i expressió d'intervals de mesures.
· Ús de models geomètrics per resoldre problemes numèrics i de mesura.
ESTADÍSTICA I ATZAR
Formulació de preguntes abordables amb dades i recollida, organització i presentació de dades rellevants per respondre-les.
· Formulació de preguntes basades en fets propers i interessos propis.
· Recollida de dades mitjançant observacions, enquestes i experiments amb mostres més petites de 50. Interpretació de la freqüència absoluta.
· Lectura, interpretació i utilització de diverses representacions de dades, en particular gràfics (com pictogrames i diagrames de barres), amb recursos tradicionals i tecnològics. Ús de la numeració i de conceptes espacials per recollir, descriure i interpretar dades.
· Reconeixement de les diferències en la representació de dades qualitatives i quantitatives.
· Lectura i interpretació de dades estadístiques i de gràfics extrets de llibres, diaris, Internet i altres mitjans.
Selecció i ús de mètodes estadístics per analitzar dades
· Descripció de la forma i de les característiques importants d'un conjunt de dades.
· Anàlisi de les característiques d'una col·lecció de dades quantitatives ordenades.
· Identificació i comprensió de les nocions de moda i mediana. Aplicació a la resolució de problemes.
· Introducció a la noció de mitjana aritmètica.
Treure conclusions i fer prediccions basades en dades
· Distinció entre el que mostren les dades i el que es podria esperar dels resultats.
· Comprensió que molts conjunts de dades són mostres de poblacions més grans. Aplicació a la resolució de problemes
· Descripció oral d'una situació a partir de l'anàlisi de les dades.
Comprensió i aplicació de conceptes bàsics d'atzar
· Descripció de successos i discussió del seu grau de probabilitat utilitzant expressions com segur, possible, impossible.
· Inici a la quantificació de la probabilitat que un succés sigui segur, possible o impossible.
· Predicció de la probabilitat de resultats d'experiments senzills i comprovació d'aquestes prediccions.
· Exploració de la probabilitat mitjançant experiments i jocs que produeixin pocs resultats.
· Resolució de problemes on intervinguin factors d'atzar. Ús de l'atzar per reforçar conceptes numèrics.
Connexions amb altres àrees
- Interpretació i ús de nombres grans (per exemple, en demografia).
- Ús dels nombres fraccionaris i decimals en situacions de mesura de fets ofenòmens naturals.
- Interpretació del diner com a valor de canvi.
- Analogia entre la recta numèrica i la línia del temps.
- Cerca de regularitats i diferències en l'observació de l'entorn (per exemple,canvis en el paisatge).
- Anàlisi i representació de relacions causals en el món natural i social.
- Estudi de mapes (tècniques d'orientació a l'espai).
- Interpretació, disseny i dibuix d'itineraris.
- Ús de models geomètrics per resoldre problemes d'altres àrees.
- Utilització de la simetria i d'elements geomètrics per analitzar i realitzarproduccions artístiques.
- Interpretació i ús de la mesura com a instrument de coneixement del mónnatural: longitud, pes/massa, capacitat.
- Ús de mesures de temps grans (any – dècada – segle).
- Elaboració de preguntes i disseny d'experiments i activitats de mesura relacionades amb diferents àrees.
- Elaboració i interpretació de registres i de gràfics en experiments realitzats en altres àrees (per exemple, registres i gràfics en meteorologia).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada